Bovenwereld 1, Drakendal – Scarlett Thomas

Home/Bovenwereld 1, Drakendal – Scarlett Thomas

Liv (15 jaar) las ‘Drakendal – bovenwereld 1’ van Scarlett Thomas: ‘Het boek is mooi vormgegeven en zodra je begint te lezen zit je meteen in het verhaal. Wel had de schrijfster naar mijn idee het begin uitgebreider kunnen beschrijven. Het boek gaat over de elfjarige Fee. Wanneer haar opa sterft, erft zij al zijn 499 magische boeken. Het blijkt dat niet alleen de boeken, maar ook haar eigen opa over magische krachten beschikt. Helaas vallen deze boeken in handen van een boekverbrander. Als je als laatste persoon een boek leest en deze daarna vernietigt, ontvang je troeven. Dit zijn zeer waardevolle, magische voorwerpen. Daar zijn de boekverbranders natuurlijk op uit. Fee gaat haar boeken terug halen, dit doet ze met behulp van haar nieuwe vrienden. Tijdens dit avontuur komen Fee en haar vrienden erachter dat ze zelf ook over magische krachten beschikken en komen ze terecht in een nieuwe wereld vol magie, gevaar en vriendschappen. Aan het eind van het boek krijgt Fee haar boeken weer terug en heeft ze de machtige boekverbrander, Govert Grijper, verslagen in een gevecht.

Het boek bleef ieder moment interessant om te lezen en het heeft een fantastische verhaallijn. Er spelen als het ware losse verhalen in het boek, die ondanks alles toch een geheel vormen. Ook werd het verhaal vanuit verschillende perspectieven beschreven wat ik persoonlijk altijd leuk vind. Hoewel het verhaal soms ietwat ongeloofwaardig overkomt, omdat de hoofdpersoon slechts elf jaar oud is, stoorde dit niet heel erg. Uiteindelijk is het een erg mooi boek over vriendschappen, vijanden en magie.

Het is boek geschreven vanuit het perspectief van een 11-jarige, wat ook meteen de doelgroep is. Dit boek zou ik aanraden aan kinderen in de leeftijdscategorie van 9 tot 12 jaar, aan jongens en aan meisjes, aangezien het vanuit allerlei perspectieven beschreven wordt.